לוגו חדש, מדיה חברתית והקשר שבינהם - ניתוח מקרה עיצוב לוגו GAP
שינוי לוגו הוא מהלך קריטי. הלוגו הוא זהות החברה, הפנים שלה, המסר שהיא מעוניינת להעביר ללקוחותיה ולכן יש לעשות מהלך של שינוי עיצוב לוגו באופן אחראי. לעיתים חברה מגיעה למסקנה שהגיע הזמן וצריך להחליף את הלוגו שלה, מסקנה שיכולה לנבוע מתדמית שלילית שצברה, מתקלה חמורה, משינוי מהותי במוצר או פשוט מרצון להתקדם ולנער אבק. לרוב מדובר במתיחת פנים או בשידרוג הלוגו הקיים על מנת להתאים אותו לרוח התקופה. לאחרונה עקב כניסת המדיה הדיגיטלית חברות רבות מתאימות את הלוגו שלהן לסביבת WEB, לרשתות החברתיות ולעולם החדש.
הצגת ניתוח המקרה של לוגו רשת האופנה גאפ יעזור לנו להבין את רגישות וחשיבות הנושא. רשת גאפ חזרה בה בחודש אוקטובר 2010 מהחלטתה לשנות את לוגו החברה - שבוע בלבד לאחר שהחליפה אותו.
השקת הלוגו החדש של גאפ הייתה שקטה. ללא מסיבת עיתונאים או אפילו הודעה לעיתונות, הוחלף הלוגו הוותיק באתר הבית של החברה בלוגו אחר. החברה לא סיפקה הסבר לשינוי והלוגו החדש זכה מייד לתגובות שליליות רבות שפורסמו על ידי גולשים. בפייסבוק, בטוויטר ובאתרים אחרים אלפי לקוחות איימו על החברה שלא יכנסו לחנויות ולא ירכשו את המוצרים במידה והלוגו לא יוחלף בחזרה ללוגו הישן .
הלוגו החדש של החברה היה למעשה עדכון לעיצוב לוגו קודם, זה שעוצב לפני 20 שנה. החידוש היה יציאה מהקופסה הכחולה, החלפה לפונט נפוץ ולא ייחודי למותג, הקטנת הקובייה הכחולה, מיקומה בצד שמאל למעלה מעל האות P, ושינוי הצבע ל gradient המתבסס על הכחול הקודם.
בימים שלאחר מכן התגובות המשיכו והתעצמו. בן לילה קמו אתרים והושקו סרטים ביוטיוב הלועגים למהלך ומבקשים את הגולשים לבנות לעצמם גם לוגו GAP תוך 2 דקות. קהילת המעצבים הגיבה בבלוגים וניתחה את עיצוב לוגו גאפ החדש ומהדורות חדשות הכלכלה בעולם עסקו בנושא.
גאפ ניסו להתמודד עם התגובות דרך הודעה תמוהה בעמוד הפייסבוק. בהודעה הנהלת גאפ מסרה תודה לגולשים על הפידבקים וביקשה את הצעותיהם ללוגו החדש תוך כדי תירוץ התהליך כרצון לערב את לקוחות החברה בהחלטה - "אנחנו יודעים שהלוגו יצר הרבה באזז ואנחנו שמחים לראות את הדיונים הנלהבים, עד כדי כך שאנחנו מבקשים מכם לחלוק עמנו את העיצובים שלכם... אנחנו אוהבים את הגרסה שלנו, אבל נשמח לראות רעיונות אחרים...".
לאחר מספר ימים של תגובות ויחסי ציבור רעים, גאפ יצאה עם הודעה מסודרת על ההחלטה לוותר על הלוגו החדש בעמוד הפייסבוק שלה (המכיל יותר מ 700 אלף אוהדים). בהודעה נאמר "שמענו אתכם בבירור והבנו שאתם לא אוהבים את הלוגו החדש. למדנו הרבה מהמשוב שנתתם לנו. אנו רוצים רק את הטוב ביותר עבור המותג ועבור לקוחותינו". נשיאת גאפ צפון אמריקה, מרקה הנסן, אמרה כי החברה הבינה עד כמה אנשים אהבו את הלוגו הישן רק לאחר שהעלתה לאינטרנט את הלוגו החדש.
לסיכום, לא משנה כמה תשקיע בשינוי עיצוב לוגו לחברה שלך ממאות דולרים בודדים ועד מיליונים רבים (כפי שמשקיעות חברות הענק הבינלאומיות), הדבר החשוב באמת הינו נחיצות התהליך ואופן ניהולו. בשנים האחרונות יש לך את הפריבילגיה לשתף בקבלת ההחלטה לקוחות, קולגות וחברים באמצעות כלי הרשת החברתית או מתודולוגיות סקרים אחרות.
הכותב הינו יוגב זורע, שותף ומנהל מחלקת קריאיטיב בחברת logo4biz.com אשר הוקמה ע"י חברת פרופגנדה בעקבות ניסיון רב שנצבר מעל 10 שנים בתחום העיצוב השיווקי בארץ ובעולם. ב Logo4biz נבנה מודל מדוייק לאספקת שירותי עיצוב ללקוחות קטנים ועסקים חדשים המתבסס על עבודה משותפת של מעצבי החברה מול הלקוח מהשלב הראשוני של בניית הבריף הקיריאטבי, דרך העבודה על הקונספט הגרפי של הלוגו ושלבי תיקוני הוורסיות ועד קבלת הקבצים הסופיים. http://www.logo4biz.co.il